Viikkotunnit

2019 viikkotunnit Pääkaupunkiseudulla

Helsingin Aikuisopistossa aamupäiväntunti klo 10.15-11.45 koko kevätlukukauden. Mukaan voi tulla kesken kauden, jos ryhmään mahtuu. Ilmoittautuminen helao.fi. Opettajana Terhi.

Veikkolassa Kirkkonummen kansalaisopiston tunti maanantaisin päivällä klo 12.45 ja illalla klo 17.30. Opettajana Terhi.

2019 viikkotunnit Tampereella

Lääkärikeskus Medicalissa viikkotunti. Tiedustelut puh 0103393830 tai info@laakarikeskusmedical.fi. Opettajana Jorma Eerola.

Viikkotuntien kulku

Movement Intelligence pitää sisällään liikkuvuuden, tasapainon, linjauksen, voiman, kestävyyden ja kehon eri osien välisen saumattoman yhteistyön. Movement Intelligence –menetelmän ytimessä on ihmisen luontainen taipumus ja kyky säätää kehon eri osat ja liikkeet harmoniseksi kokonaisuudeksi, josta käsin kaikki liike oli se sitten viulun soittoa, juoksua tai ryömimistä on vaivattomampaa ja kevyempää – nautinnollisempaa.

Tämä luontaisesti tapahtuva säätäminen vaatii kehittynyttä sensorimotorista palautemekanismia eli tietoisuutta kehon pienimpienkin osien asennoista, liikkeistä sekä keskinäisriippuvuuksista.

Kun asento- ja kehotietoisuus paranee

  • mieli rauhoittuu ja selkenee
  • nivelkivut ja lihaskireydet helpottuvat
  • tietoisuus ja ymmärrys omasta kehosta lisääntyy
  • elämästä ja toiminnasta tulee kevyempää ja hauskempaa

Movement Intelligence -harjoitustunnilla joko maataan lattialla, seisotaan useimmiten selkä seinää vasten tai käytetään tuolia harjoitusvälineenä (Chairs-tunti). Liikesarjat etenevät rauhallisesti ja loogisesti opettajan sanallisen ohjauksen mukaan. Liikkeissä kokeillaan useita erilaisia vaihtoehtoja ja pysähdytään kuulostelemaan kehon reaktiota niihin.

Tunneilla käytetään välillä pitkää värikästä kangaskaistaletta, josta jokainen tekee ohjeiden mukaan itselleen sopivan tuki- tai harjoitusvälineen. Opettajalla on kaistaleet valmiina.

Luuston löytäessä oman anatomisesti oikean paikkansa myös lihakset rentoutuvat ja hermosto rauhoittuu. Tämä luo elimistölle mahdollisuuden jatkaa tasapainottumista mielen ja kehon kaikilla alueilla vielä useita viikkoja harjoituksen jälkeenkin

Ota mukaan pehmeä jumppamatto, pyyhe tai kevyt huopa (ei tyyny) pään alle. Voit huoletta syödä ennen tuntia. Vesipulloa et tarvitse. Liukuestesukat ovat parhaat, mutta millä tahansa paksuilla sukilla pärjää. Tule tunnille mieluusti etuajassa, niin ehdit rauhoittua tilaan ennen aloitusta.

 

photo©Ale Alemanno